2024. szeptember 15., vasárnap

Zakuszka

A zakuszkát ma már a legtöbben erdélyi különlegességként azonosítják, azonban eredetileg Örményországból származik, onnan jutott el Moldován keresztül Romániába.

A zakuszka egy zöldségkrém, amelynek alapját a pritamin és kápia paprika, a paradicsom és hagyma képezi, azonban a legfinomabb változatokba répa, padlizsán és bab is kerül.

A zakuszka titka abban rejlik, hogy a padlizsánt, a pritamin és kápia paprikát grillezni szükséges (a legjobb a faszenes grill).

Összetevők:

• másfél kg hagyma
    • 3 gerezd fokhagyma
    • 50 dkg répa
    • ízlés szerint csípős (opcionális)
    • 7,5 dl olaj

Eredeti recept innen: https://sobors.hu/receptek/erdelyi-zakuszka-recept/

Természetesen nem követtük mindenben az eredeti receptet, csak arányokat. Befőzőautómatával tettük el télire (30/90).

2024. augusztus 15., csütörtök

Szalai család Hollandiában (útibeszámoló)

Érkezésünk

Fapados járattal, kizárólag kis kézipoggyásszal utaztunk Budapestről Eindhovenbe.

A korai repülőút izgalmai után, Eindhoverben szállt le a gépünk, ahonnan vonattal jutottunk el repülőtéri buszozás után Amszterdamba.

Megküzdve az online jegyvétellel, eljutottunk a célállomásra, ahol unokahúgom, Daniella kalauzolásával fedeztük fel a várost. Először beültünk egy kanális melletti falatozóba, ahol ettünk-ittunk jókat.

Közlekedés

Ha nem jártunk volna Hollandiában, el sem hinném, hogy ennyi bicikli egyáltalán van a földön, mint amennyit Amszterdamban láttunk.

A legfontosabb szabály, hogy gyalogosként mindig 360 fokban körül kell nézni a zebrára való lépés előtt, mert bármelyik pillanatban felbukkanhat egy egész bicikli-horda is. Nekik abszolút elsőbbségük van a gyalogosokkal szemben - piros sávjuk van, akár ketten is ülhetnek a biciklin. A kerékpárok legtöbbje vastag lánccal le van lakatolva használaton kívül, bár, ritkaságszámba megy a menő bicikli, itt kérem, rozsdás csotrogányokkal is simán közlekednek.

A legkedvesebb biciklis lány:

Amszterdam utcaképét meghatározzák a csatornák, a hidak, a hidakon elhelyezett virágok:

Amszterdamban a tömegközlekedés (metró, villamos) jól tervezhető, 24 órás jegyet lehet venni 9 euróért. Ezt a gyerekek is simán tudják kezelni. Mi villamossal jártunk mindenhová. Nagyon szuperek, tiszták, légkondisak. Érdekesség, hogy a villamos kb. közepe után ül még 1 ember egy fülkében, aki ellenőrzi a le- és felszállókat, mindenki érvényesítette-e a jegyét. Nem láttunk ellenőrt egyszer sem, és szerintem jól működik ez a rendszer.

Házak

Amszterdam legkeskenyebb lakóháza az Oude Hoogstraat 22. szám alatti ház, amelynek szélessége 2,02 méter.

Számunkra szokatlan a sok keskeny, magas ház, amelyek hol jobbra, hol balra dőlnek, a csigasortartó gerendák meglétét pedig folyamatosan ellenőríztük. A kampóval ellátott gerendák rendszerint a padlásablak felett nyúlnak ki a homlokzatból. Mivel a házakban a lépcsők elképesztően keskenyek és nagyon meredekek, így költözéskor szekrényeket, zongorákat, vagy nagyobb tárgyakat az ablakon keresztül húzzák be a lakásba. Ottlétünkkor sajnos nem tudtuk lencsevégre kapni ezt a folyamatot.

Ehhez a témához tartozik még, hogy a házak ajtaja is néhol rendkívül alacsony, kész rejtély, hogy a hollandok hogyan tudnak belépni a házakba, tekintve, hogy a holland férfiak a legmagasabbak a világon.

Koninklijk Paleis

A Királyi Palota a maga egyszerű, szürke épületével kívülről nem tűnik valami fenségesnek, belül annál inkább az. Tekintettel arra, hogy 18 év alatti gyerekeknek a belépés ingyenes, így 25 euróból az ötfős családunk megnézhette ezt a monumentális palotát. A csillárokkal, festményekkel nem lehet betelni.

Begina-udvar

A Begina-udvar a nyugalom valóságos oázisa a nyüzsgő belvárosban. Színesre meszelt házak sorakoznak egy kis templom és néhány gesztenyefa körül, az aprócska előkerteket pedig beültették virágokkal. A mai épületek zömmel a 17. századból származnak, ugyanakkor a 34. számú ház már 1470-ben megépült, és egész Hollandia legrégebbi faházának tartják. Az angol presbiteriánus kápolnával szemben egy 17. századi titkos katolikus templom található, amely két lakóház összeillesztésével jött létre. Ebben a kápolnában sikerült életemben először online módon adakozni a Revolut kártyámmal.

A Begina-udvarban még ma is laknak, ezért önkormányzati alkalmazott irányításával lehet belépni az udvarban - ütemezetten, és csendre intve a látogatókat. Az udvar megtekintése ingyenes.

Virágpiac

Gyönyörű, színes virág-tenger, ahol fapapucsban lehet fotózkodni, és lehet enni a holland édességeket. Ki-ki vérmérséklete szerint fogyaszthat ezekből.

Vettünk 3 csomag tulipánhagymát (meg egy pár hűtőmágnest is), amiket ősszel elültetünk, és reméljük tavasszal kibújnak majd a föld alól.

Édességek minden mennyiségben

A gyerekeknek Amszterdam igazi édességparadicsom, színes, dekoratív cukorkákból nincs hiány:

Étkezés

Az amszterdami gyorsétkezési kultúra csúcsa az úgynevezett automatiek, ez a forró ételeket árusító automata. A kis ajtócskák mögött pihennek az ételek:

Egy kis édesség mindig jöhet - főleg Ágostonnak:

Van, aki a sushi-t kedveli:

Kínai negyed

Étkezéseinket spontán módon szerveztük meg, ettünk a Kínai negyedben is, ahol találtunk autentikus kínai éttermet nagyon jó konyhával. Előtte néhány helyen pekingi kacsák himbálóztak némely kirakatban, az annyira nem fogott meg bennünket... Viszont ebben az étteremben nagyon finomak voltak az ételek, és mi felnőttek ittunk igazi kínai sört is, ami nagyon finom volt.

Wonder bar

Ettünk olyan helyen is, ahol herbált lehetett szívni vizipipán, nyilván bennünket csak az étel érdekelt, de a lehetőség meg volt. Szerintem itt a kp-t részesítették előnyben, amit mi túristák nem tudtunk. Mivel 1 eurocent sem volt nálunk, így kis beszélgetés után az ember csak be tudta üzemelni a kártyaolvasót (kb. 15 perc alatt).

A'dam torony

Meglepő módon a kompon nem kellett fizetni, sem csekkolni az áthaladásért, amikor mentünk az A'dam toronyhoz. Daniella elmondása szerint azért ingyenes, mivel a szigeten sokan élnek és ők biciklivel, robogóval járnak oda-vissza, így a túristákat nehéz lenne külön kezelni. A torony - szerintünk - legnagyobb látványossága a Lookout platform a tetőn, ahonnan pazar kilátás nyílik Amszterdamra. Itt található Európa legnagyobb hintája, ahol meg lehet lóbálni a lábat a toronyház szélén. Nóra kivételével valamennyien lóbáltunk lábat a hintán, Nóra ezt most kihagyta inkább...

Hajókázás

Multikulti

Az, hogy Hollandia multikulturális, elfogadó ország, nem is kell hangsúlyozni, mert minden erről szól, szivárványos zászlók, színes zebrák szerte a városban, sokféle náció megtalálható itt. Itt senki nem fogja megbámulni a másikat a mássága miatt, nekünk, magyaroknak ezt még bőven tanulni kell. Teljesen természetes, hogy a bajszos férfiak szoknyában járnak, és a magas, kétméteres holland fiúknak feketére van festve a körme.

Hollandiában komoly lakhatási válság van. Egy fiatalnak esélye sincs ingatlanhoz jutni Amszterdamban. Ezért több anarchista, társadalomkritikus csoport is házfoglalásba kezdett, ez a ház is ún. "elfoglalt ház", a lakók  nem fizetnek lakbért:

Modern házak

Sör - minden mennyiségben

Annyiféle sört lehet inni egy holland bárban (Café Gollem Raamsteeg) amelyet még elképzelni sem könnyű. Ez annyira természetes errefelé, hogy idős, bottal járó néni is jár a bárba.

A hotel

A hotelunkat a Booking-on foglaltuk, teljesen megfelelt a várakozásainknak. Az ötödik emeleten laktunk; egy háromágyas szobában a gyerekek, egy kétágyasban pedig mi ketten. Azonos szinten voltunk, de jó távol egymástól. Elégedetten kontstatáltuk, hogy milyen önállóak a gyerekek már.

A reggelinket a közeli Lidl-ből oldottuk meg, ahol hasonló árszinvonalú termékek találhatók, mint Magyarországon. Ennek csak az a szépséghibája (a mi szempontunkból), hogy Hollandiában kétszer-háromszor többet is keresnek az emberek, mint Magyarországon...

Mindent összevetve nagyon tartalmas napokat töltöttünk Hollandiában, napi szinten 15-20 ezer lépést tettünk meg. Blanka több helyen tudta csillogtatni angoltudását, ő csekkolt be a hotelbe, ő adta le a rendelést az éttermekben. Mindannyiunknak tetszett, hogy belekóstolhattunk egy másik ország életébe élőben, nemcsak fényképen.

Köszönjük a szervezést a Leslie-toursnak, a szíveslátást, idegenvezetést Daniellának, Benjámin unokaöcsémnek a finom vacsorát, a koktélokat.