2018. június 26., kedd

Ádéhádé 2.

Amióta fény derült arra, hogy Nórika ADHD-s, folyamatosan olvasom a témába vágó cikkeket, tanulmányokat; a legérdekesebbeket, leghasznosabbakat a korábbi bejegyzésem végére linkeltem.  A korábbi bejegyzésemben részletesen ecseteltem az ADHD-t, most nem ez a célom.

Bevallom, minél jobban beleástam magam az ADHD bugyraiba, annál bonyolultabbnak tűnik ez a "kórkép". A "páciens" folyamatosan - óhatatlanul - elemzésem alatt áll, bármit tesz, mond, próbálom az ADHD-hoz kötni, vagy attól függetleníteni a viselkedését. Nyilvánvalóan az alaptulajdonságaiban nem fog változás történni, akaratérvényesítő képessége néhány hónapos korában kialakult, ezt nincs az a terápia, amely vissza tudná fejleszteni, viszont alakítgatni, terelgetni minden bizonnyal lehet ezt csiszolatlan gyémántot.

Nórika, a páciens - 2018.




































A figyelemzavar-hiperaktivitás nem egy múló állapot, hanem markáns temperamentum mintázat, krónikus, élethosszig fennálló nehézség, sajátos viszonyulás. 

Az ADHD a leginkább visszautasított és félreértett pszichiátriai állapot Európában. Sok ember nem hisz az ADHD létezésében. Ezért, ha ez nem létezik, nem is érthetik az emberek, miért kéne erre kezelés.

























Az a meghatározás, hogy „láthatatlan betegség” gyakran használatos az ADHD meghatározására a tudáshiány és a széles körű társadalmi stigmák miatt. 

Az ADHD a gyermekpopuláció 1-5%-át érinti, azaz minden átlagos óvodai csoportban, iskolai osztályban egy-két ADHD érintett gyermekkel lehet számolni. Az ADHD bár gyermekpszichiátria eltérés, mégis jelentőségét elsősorban az adja, hogy súlyos veszélyeztető tényező a gyermekek pszichés fejlődése szempontjából. Amennyiben az érintett gyermekek megfelelő komplex pedagógiai, gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi ellátásban részesülnek, egészséges társaikhoz hasonlóan eredményes, kiegyensúlyozott felnőttkorra számíthatnak. 


























Mint érintett szülő sokat olvastam az ADHD-ról, viszont nem várható el mindenkitől, hogy ugyanolyan tájékozott legyen a témában mint egy ADHD-s gyerek szülője, ezért most röviden, címszavakban próbálom összefoglalni, hogy mi is a jellemző erre a betegségre, azaz mit kell tudni Nórikáról.


Diagnózis: F9000 Az aktivitás és a figyelem zavarai

A hiperaktivitás/impulzivitás és figyelemhiány tünetek közül az előbbi szintje jelentősebb.





















Elöljáróban tudni kell, hogy egy ADHD-s:

· nem rossz gyerek – más, másabb.

· kilóg a sorból, nem áll be a sorba (vagy a sor elején vagy a sor végére áll - középút nincs).

· nem nevelési probléma, nem neveletlenség miatt csinálja azt, amit.

· nem szándékosan csinálja.

· nem tehet róla.


























Mi NEM az ADHD?

Az ADHD nem tanult viselkedés.
Az ADHD nem fegyelmezési probléma.
Az ADHD nem elrontott gyerek.
Az ADHD nem dühkitörés.
Az ADHD nem választás kérdése.
Az ADHD nem a "könnyebbik út".
Az ADHD nem akaraterő hiány.
Az ADHD nem alkalmatlanság az önkontrollra.


Mi az ADHD?

Az ADHD egészségi állapot.
Az ADHD kémiai egyensúlyzavar.
Az ADHD nagy dolog azoknak, akik benne szenvednek.
Az ADHD harc a beilleszkedésért.
Az ADHD küzdelem az emberi kapcsolatokért.
Az ADHD csata az önbizalom fenntartásáért.
Az ADHD élet-halál játszma a figyelem fenntartásáért.
Az ADHD háború az agy és a test között.
Az ADHD egy valós dolog.



Útmutató pedagógusoknak:


















MIT NE CSINÁLJ!

Ne várj el tőle olyat, amire még nem képes!

Ne légy te is impulzív!

Ne hamarkodd el a vele kapcsolatos döntéseidet!

Ne utasítsd vissza őt!

Ne hasonlítsd össze se másokkal, se megelőző viselkedéseivel!

Ne hagyj neki 15-20 percnél hosszabb szervezetlen időt!

Ne beszélj hozzá szemkontaktus nélkül!

Ne hagyd őt keretek, szabályok nélkül!


MIT CSINÁLJ!

Fogadd el és szeresd!

Szervezd meg a tevékenységeit!

Ellenőrizd minden tevékenysége közben és utána is!

Járj egy gondolattal, egy lépéssel előtte!

Soha ne engedd más dologba belekezdeni addig, míg az előzőt be nem fejezte!

Biztasd, jutalmazd és várd ki míg megcsinálja!

Azt is jutalmazd, ami megtörténhetett volna, de nem történt meg!

Előre beszéld meg vele, mit vársz el tőle!

Előre tájékoztasd őt a kapható jutalmakról és szankciókról!

Ne beszélj addig, amíg nem néz rád!

Érintsd is meg a karját, vállát, ha fontos dolgot mondasz!

Higgadtan, de határozottan utasítsd rendre!

Fontos helyzetekben csak eldöntendő kérdéseket tégy fel neki, amikre csak „igen”-nel vagy „nem”-mel adhat választ!

Ne feledd, hogy a monoton, egyforma helyzeteket igen hamar megunja. 



Amit kérek más szülőktől:

szeretet
odafigyelés
elfogadás
türelem
megértés




Kérlek olvass, mielőtt beszélsz róla. 

Forrás:

ADHD Magyarország Alapítvány
Eleven Team Gyermekeket a Tanulásukban Segítő Alapítvány: Túlélő kalauz nyárra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése