2021. január 10., vasárnap

Üvegházunk építése 2019 nyár - 2020 ősz

2019 nyarán a helyi iskolát kívül-belül felújították, amelyben a nyílászárók is cserélve lettek. Innét jött az ötlet, hogy az ablakokat elkérjük és üvegházat építünk belőle. Akkor még nem tudtuk, hogy mennyi és milyen méretű ablakokat kapunk. Az évzáró ünnepség után azonnal elkezdték a munkát, így 1 hét múlva már az udvaron voltak az ablakok. Fatokos, dupla üveges szigetelt ablakok voltak, egész jó állapotban. Ebből kellett nekem létrehoznom valami elfogadhatót.

1. TERVEZÉS

A kert adottságai eléggé meghatározták, hogy mekkora üvegház építhető. Számításaim szerint kb 4x4 m-es ház fért el rajta. Mivel még nem építettem üvegházat, de még mást sem, így először is utánanéztem, mik a lehetőségek, mik az elvárások. A neten találni sok mindent, de igazából mindenki a saját lehetőségeivel gazdálkodik, így nekem is magamnak kellett mindent kitalálni.
Először is minden ablakot lemértem keresztben-hosszában, majd lerajzoltam a profiljaikat, hogy egymáshoz hogyan tudom majd illeszteni őket.


Ezzel elsakkoztam néhány órát, hogy 2-2 oldalt szimmetrikusan ki tudjak alakítani. Szerencsére az ablakokból volt annyi, hogy egyformán meg tudjam ezt oldani. Aztán kicsit később kiderült, hogy a 4x4 m-es ház szélessége eléggé rizikós lenne, így csökkentenem kellett. Így a végleges méret kb 3,2x 4,2m lett.
Miután meg volt az ablakok pozíciója, jött az alap megtervezése. Nem vagyok kőműves, így saját paraszti ésszel álltam neki az alap kiszámításának. Milliméter pontosan kiszámoltam a ház 4 oldalát, amelyet papíron kiszerkesztettem, minden ablakot pontosan egymáshoz illesztve. Erre a méretre rászámoltam 10-10 cm-t, hogy legyen valamennyi mozgástér az építésnél.
Úgy terveztem, hogy a vasbeton alapba csavarokat teszek, amelyre 10x10-es gerendákat csavarozok és ehhez fogom rögzíteni az ablakokat.

2. KIVITELEZÉS

Egy szép őszi hétvégén álltam neki az alap kiásásának. Kimértem a ház helyét, levertem a sarkokba 4 vasat, amelyre madzagot kötöttem a vízszintezéshez. Nagyjából meghúztam a széleket és neki álltam. 20 cm szélességben ástam körbe, valamint a tervezett alap felső síkjához viszonyítva 30 cm mélyen. Mivel a terület ezen a részen eléggé lejtős volt, így az egyik oldalon kb 30, míg a másik részén 90 cm oldalfal magasság lett. 



Ezután körbezsaluztam és kiékeltem a 4 oldalt.


Betonvasból rácsot hajtottam, amelyet bebetonoztunk. A gyerekek is segítettek.




Készítettem átm.12mm-es acélból csavarokat, amelyeket a betonba helyeztem. Ezután 1 hónapot vártam, hogy a beton megkössön. Leszedtem a zsaluzást, majd kilapátoltam a földet középről. 

Az aljába vakondhálót rögzítettem, bár eléggé kicsi az esélye, hogy itt vakond fel tudna jönni, mivel tiszta építési törmelék az egész terület. De ne bízzuk a véletlenre.
Ezután elszórtam rajta 20 cm vastagon marhatrágyát, majd a kiásott földet visszalapátoltam, de előtte kiszedtem belőle a törmeléket.



A 10x10 cm-es gerendákat kifúrtam, felül a csavarok helyét kifaragtam, majd kétszer lefestettem őket.
November 2-án jött el a napja, hogy elkezdjük összeállítani a szerkezetet. A gerendák alá (hirtelen ötlettől vezérelve) pvc csíkokat tettem, hogy így talán időtállóbb lesz (majd kiderül). A tervek alapján az első ablakokat a helyére tettük, majd fém lemezekkel és sarkokkal egymáshoz rögzítettük őket.



Elégedett voltam az eddigi állapottal, mivel a számításaim helyesek voltak, minden tökéletesen passzolt egymáshoz. És itt a 2019-es évre be is fejeztük a projektet, mivel nem volt már rá idő, hogy innét tovább lépjek.

3. 2020. ÉV

A 2020-as év így visszatekintve nekünk nem hozott szerencsére semmi rosszat, minden folyt a régi mederben. A tervezett tavaszi munkákat először is a terasz macskahálóval történő körbekerítésével kezdtem, hogy ne tudjon megszökni az állat (ettől függetlenül néha akkor is meglóg). Ezzel elbíbelődtem áprilisig.


Május 2-án álltam neki a tetőszerkezetnek, amelyet 25x50mm-es és 30x30mm-es profilból hegesztettem össze. A ház 4 oldalának tetején körben 50x50mm-es lécet csavaroztam le, majd ehhez rögzítettem a tető léceit.



A tetőt 10mm vastag polikarbonáttal fedtem le és ebből készítettem a 2 ajtó borítását is.


Mivel az idő sürgetett, így a belső szigetelési munkákat elnapoltam novemberig. A külső szigeteléseket folyamatosan ahogyan időm engedte, megcsináltam.





A házba paprikát, paradicsomot és uborkát ültettünk. Úgy látom így visszatekintve, hogy kimondottan jó termés volt így elsőre. Azért még nagyon sokat kell tanulnunk, hogy a betegségeket időben észrevegyük. Az uborkát sajnos ki kellett 3 hónap után húznunk, mert annyira elkapta a betegség, hogy menthetetlen lett. De addig nagyon sok termést hozott.

Az esővíz felfogásához vettem 2 hordót, amelynek építettem zsalukőből tartót. A hordókba építettem csapokat, és a falon átvezetve rákötöttem a csepegtető rendszerre. Sajnos kiderült, hogy ez így magában nem annyira tökéletes, mert eltömődik gyorsan szűrő nélkül. Meg is vettem hozzá a szűrőt, de már az idény végén jártunk és nem akartam vesződni vele, majd idén beépítem.


Nyáron mivel annyi időm volt (haha), az üvegházig készítettem térkőburkolatot is, amelyet október elején kis kerti partival avattunk fel. Valamint elkészült a komposztáló is :)





Néhány fotó a termésekről:










November elején kiszedtünk minden növényt és neki kezdtem a belső szigetelésnek. Minden apró rést betömtem üveggyapottal és beburkoltam. A muskátlikat a házban akartuk átteleltetni, így fűthetővé kellett tenni. A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldásnak a hősugárzós fűtés bizonyul (így elsőre). Vásároltam egy digitális termokapcsolót és ezzel működtetve a hősugárzót, a hőmérsékletet 4 és 5 fok között tudom tartani. Eddig eléggé megbízhatóan működik. 




4. ÖSSZEGZÉS

Az üvegház nagyon jól működik, sokkal intenzívebben nőnek benne a növények. Amire többet kell figyelnünk, az a hatékonyabb megelőzés a betegségeket tekintve. Tanulnunk kell, akár másoktól, akár a neten böngészve. A csepegtető öntözést remélem ki tudom építeni úgy a szűrővel, hogy sokáig megfelelően működjön. 
Ami az üvegházak velejárója, az a párásodás. Megfelelő szellőztetéssel ezzel talán nem lesz probléma, csak 1 dolog volt, amit meg kellett oldanom. 
A tető alsó felületén lecsapódó pára az alacsonyabb oldal felé folyamatosan lecsorog és a belső burkolatot áztatja. Talán nem kellene vele foglalkozni, mert azért nem hiszem, hogy elrohadna hipp-hopp a burkolat vagy az ablak, de nem tetszett. Kitaláltam, hogy az ablaktól befelé kb 20 cm-re, hosszában felragasztok olyan szigetelőcsíkot, amit az ablakok tömítéséhez használnak. Fel is raktam és úgy néz ki, ha nem is tökéletesen, de működik. A víz a szigetelőcsíkot elérve azon lecsöpög és már nem ázik a fa.

Kívánok magunknak erre az évre legalább annyi örömet az üvegházban és a kertben, mint 2020-ban volt.

Bónusz videó a szellőztető ablak működéséről:)
























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése