2018. április 16., hétfő

Ádéhádé

Van egy négybetűs mozaikszó, amelynek jelentésével egészen 2018. márciusáig nem voltam tisztában, még csak hírből sem tudtam mit jelent, mára pedig már beépült mindennapjainkba. Tetszik, vagy nem, életünk része lett ez a fránya négy betű... Így, ebben a sorrendben: ADHD. 


Egyre több helyütt hallható diagnózis az ADHD, mégis gyakran homály lengi körül a titokzatos mozaikszót. A négy betű azonban nem fed mást, mint a figyelemhiánnyal társuló hiperaktivitási zavart.

Nórika ADHD-s.

Hagyok időt...

Nekem sem volt könnyű feldolgozni, viszont a biztos "rossz" sokkal jobb a bizonytalanságnál. Ami azért elgondolkodtató az a diagnózis "felfedezésének" körülménye, nevezetesen az, hogy több évi nevelési tanácsadóba járás után a szakemberek még csak meg sem említették ezt a lehetőséget/gyanút, és nekem egy véletlen Facebook-posztból "kellett" megtudnom mi is a "baj" a gyerekemmel... Nyilvánvalóan a diagnózis tudatában meg fogom tenni azokat a lépéseket (kezelés, terápia, stb.) ami könnyebbé teszi az életét ennek a pici lánynak, és nem utolsósorban a mi életünket is. Hogy nem lesz ez egy fáklyás menet, az eddig magamba szívott ADHD-ról szóló "tudományos ismeretek" tükrében állíthatom. 



Mi az ADHD?

Az angol Attention Deficit Hyperactivity Disorder kezdőbetűinek rövidítése az ADHD, amit Magyarországon figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarnak lehetne röviden fordítani. Neurológiai természetű veleszületett vagy fejlődési rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll. A magyar megfelelő lehet: szétszórtság nyüzsgéssel vagy nélküle.

Betegségnek, részképességzavarnak, néha fogyatékos állapotnak tekinthető az eset súlyosságához mérten. Gyakran egyszerűen csak hiperaktivitásnak tekintik, holott létezik hiperaktivitás a figyelemzavar és más tünetek nélkül.

Ebbe a csoportba sorolják azokat a gyermekeket és felnőtteket, akik hiperaktivitással, figyelemhiánnyal, tanulási nehézségekkel, magatartás- és viselkedészavarral küzdenek. Sok tünetet lehet említeni, de ezek közül egy-kettő a legtöbb emberre jellemző. Tünetegyüttesről van szó, azon belül is enyhébb vagy fokozottabb megnyilvánulási formában.

A betegség oka pontosan nem ismert. Kialakulásában szerepe van az öröklődésnek is. Ezeket a genetikai hatásokat azonban módosíthatják a környezeti hatások. Egy tapasztalatcsere céljából létrejött szülői csoportban olvastam valahol, hogy ha van a családban egy ADHD-s gyerek, akkor ott a közelben lennie kell egy ADHD-s felnőttnek is. Megjegyzem, hogy nem volt katartikus élményben részem, amikor kislányom tüneteinek elemzésekor többször magamra ismertem: szétszórtság, kapkodás, nyüzsgés, türelmetlenség - ezek mind az én jellemvonásaim is. Az más kérdés, hogy felnőttként tudom kezelni - előnyömre fordítani - a temperamentumomból adódó munkabírásomat, tudom kontrollálni a viselkedésemet, de egy hatéves gyerektől nem várható el, hogy kontrollálja az érzelmeit, amikor még beszélni sem tud az érzéseiről adekvát módon. Gyermekkoromban a koncentráció mindig is nehezemre esett, de én "szófogadó" kislány révén, szorgalmasan mindig jól teljesítettem az iskolában, egyáltalán nem voltam hiperaktívnak nevezhető (bár az én időmben még nem használták másra sem a hiperaktív szót az iskolában).


A probléma akkor állhat fenn, ha a gyerek állandóan izeg-mozog, egy-egy feladat erejéig sem képes ülve maradni, nehezen valósítja meg az önálló nyugodt játékot, túlzottan sokat beszél, állandóan félbeszakítja más cselekvését és mondandóját, és nehezen gyakorol önfegyelmet.

  
Betegség, vagy állapot az ADHD?

A magyar társadalom 90 százaléka testi-lelki problémákkal küzd, azaz a testi-lelki diszharmónia mondhatni népbetegség. Ha innen közelítjük a kérdést, akkor igen, az ADHD is betegség. Ha pedig úgy nézzük, hogy minden gyermek, minden ember egyedi, egyéni és sajátos módon tanítható, fejleszthető, akkor pedig egy állapot.



A szakértők szerint az ADHD nem betegség, hanem egy fejlődési zavar, egy állapot, amely kezelhető és javítható.



Jellemző tünetek:

Figyelemzavarok és szétszórtság
A legjelentősebb, szinte mindig előforduló tünete. A figyelem csak rövid ideig köthető le, és könnyen elterelhető. Elfelejti feladatait, vagy nem fejezi be, esetleg emlékszik rá, de nem hajlandó megcsinálni. Félbehagy tevékenységeket, nem tart rendet dolgai között. Nem hallgatja végig szüleit.
A gyerekek persze általában sem tudnak annyira figyelni mint a felnőttek és hamarabb elunják magukat. A figyelemzavarban szenvedő gyermek képessége a figyelésre nem olyan, mint kortársaié, hanem annál gyengébb, egy nála fiatalabb gyermek szintjén áll.
Figyelemzavaruk ellenére ezek a gyerekek képesek lehetnek figyelni egy ideig akkor, ha csak és kizárólag velük foglalkozik egy felnőtt.

Hiperaktivitás/nyüzsgés
Szintén nagyon gyakori tünet. Már a kora gyermekkorban szembetűnik és rögtön látni, hogy az ilyen gyerek más mint a többi. Mintha állandóan „fel lenne húzva” és nem fogy ki a tűzből. Rengeteget szaladgál, mindenhová felmászik és veszélyérzet nélkül veszélynek teszi ki magát, így gyakran megsérül.

Fontos: - bár a tünetegyüttest a köznyelvben rendszerint hiperaktivitásnak nevezik, nem minden hiperaktív gyerek figyelemzavaros, és nem minden figyelemzavaros gyerek hiperaktív!

Impulzivitás/löketes
Szintén gyakori tünet. Ebben az esetben is mintha saját életkoruknál éretlenebbek lennének. Nem tudnak kivárni. Valamit rögtön akarnak megszerezni vagy megtenni. (Nóránál: "MOSZT!!!") Nem látják előre cselekedetük nyilvánvaló vagy nagyon lehetséges következményét.„ Ide nekem az oroszlánt is, most!”

Figyelmet követelő magatartás
Ez egy szinte kielégíthetetlen igény a másik ember figyelemére. Történhet ingerlés, zaklatás, bohóckodás, helytelen vagy veszélyes cselekedet által.

Iskolai nehézségek
Fontos tudni, hogy a figyelemzavar nem befolyásolja a tesztekkel mért intelligenciát. Ebből következik egyesek szerint, hogy ezek a gyerekek is lehetnek okosak, átlagosak és gyengébb képességűek. Nóránál átlag feletti a mért IQ.

Koordinációs nehézségek
Nagyjából az esetek felében jelentkezik. Lehet finom motoros működési probléma, például a cipőfűző megkötése nehezen megy, vagy az írás olvashatatlan. Ha viszont a szem és a kéz koordinációja is gyenge, ez például a labdajátékokban nyújtott gyenge teljesítményben látszik. De akinél nincs ilyen tünet, lehet nagyon jó is ezekben a játékokban.

Ellenálló és zsarnokoskodó szociális magatartás
Gyakori tünet. Jellegzetességei:
- Ellenállás az elvárásoknak. Nem teszi meg, amit kérnek vagy elvárnak tőle, vagy amit tiltanak épp azt teszi. Lehet azért mert tudatosan ellenszegül, vagy azért mert elfelejti mit kell tennie.
- Nem tanul a hibáiból és a büntetésből.[kiselefánt: itt felejt!]
- Túlzott függetlenség érzet, amikor például apró kisgyermekként messzire elkóborol. Néha pedig éppen ellenkezőleg erős függőség figyelhető meg, - nem lehet otthagyni az óvodában, szinte tapad az egyes személyekre.
- Jellegzetes viszonyulás másokhoz. Az idősebb társait bosszantja, a fiatalabbakat pedig irányítja. Ezt társai többnyire nem tűrik el, ezért elszigetelődik.

Emocionális nehézségek
Gyors hangulatváltozások. Szélsőséges, túl erős reakciók vagy éppen a reakció hiánya, - érzéketlenség. Túlzásba vitt érzelmek (sírás, hiszti, szeretet), depressziós problémák kibontakozása, vagy idővel a betegnek egyre jobban a magába zárkózása.

Éretlenség
Ebben az értelemben az, hogy magatartásuk és viselkedésük elmarad attól, amit életkoruk szerint elvárnánk tőlük.

Magas érzelmi és értelmi intelligencia

Dühkitörés
Az az óvodás, aki nem kapja meg a vágyott játékot, akár a széket is felkapja mérgében. Nóra más gyerekkel nem agresszív, magában tesz kárt egy-egy dühkitörés alkalmával. Ezekre többnyire nem is emlékszik (önkívületi állapotban teszi), csak egy-egy sérülés emlékezteti, hogy történt valami. Beszélni nem akar róla.

Fejlett igazságérzet
Nagyon fejlett az igazságérzetük, ha szerintük igazságtalanság történt, agresszívak lehetnek és hangot is adnak a véleményüknek. Mindig megvédik a sértett felet és jellemzően mindig ők lesznek a bűnbakok.

Végletek emberei
Ha szeretnek, nagyon szeretnek, ha agresszívek, akkor abba is bele adnak apait, anyait, ha okosak, nagyon okosak, belőlük lesznek a zsenik. Mindent felfokozott minőségben élnek meg és ezért van az, hogy a kifejezésmódjuk nem kompatibilis a mai, kevésbé elfogadó világgal.


Az ADHD előnyei:

  • ·       Kreativitás
  • ·       Problémamegoldó készség
  • ·       Újítás
  • ·       Gyors gondolkodás
  • ·       Eltökéltség
  • ·       Szélsőséges gondolkodás
  • ·       Szabadelvűség
  • ·       Szenvedély
  • ·       Gyors alkalmazkodókészség


Mi szükséges ahhoz, hogy a szűkebb közösség (óvoda, iskola) el tudja fogadni az ADHD-s gyereket?



Sokan sokfélék vagyunk. Integrált nevelésről beszélünk, és ez azzal jár, hogy mindenkinek kell esélyt adni, és ha úgy kezelik a gyermeket a közösségben, hogy megkapja az esélyt, akkor be is fog tudni illeszkedni.



Megközelítésbeli különbségre – paradigmaváltásra van szükség. Tudomásul kell venni, hogy az ADHD-s gyerek:

·       nem rossz gyerek – más, másabb.
·       kilóg a sorból, nem áll be a sorba (vagy a sor elején vagy a sor végére áll - középút nincs).
·       nem nevelési probléma, nem neveletlenség miatt csinálja azt, amit.
·       nem szándékosan csinálja.
·       nem tehet róla.


Amit kérek szülőktől, pedagógusoktól:

·       szeretet
·       odafigyelés
·       elfogadás
·       türelem
·       megértés
·       kitartás
·       sikerélményhez juttatás
·       pozitív viselkedés jutalmazása


5-6 éves kor előtt inkább a szülőkkel kell foglalkozni, megmutatni nekik a hétköznapi praktikákat: például hogyan jutalmazzák a pozitív viselkedést, a kisgyerekeknek ugyanis így lehet a leginkább irányt adni. Később aztán következhet a viselkedésterápia a gyerek életében. Magyarországon sokadik megoldás a gyógyszer, bár léteznek kémiai szerek, amelyekkel a tünetek valóban csökkenthetők.


Egy ADHD-s gyerektől azt kérni, hogy "normális" (mi a normális???) legyen olyan, mintha a féllábútól azt kérnéd, hogy fusson.


 Néhány kép az én gyönyörű ADHD-s gyermekemről:
































Végezetül két nagyon jó cikk arról, hogy hogyan segíthet egy hiperaktív-ADHD-s gyereknek a pedagógus:






Szalai-Gaál Mónika
egy hatéves ADHD-s kislány (és két nem ADHD-s gyerek) anyukája




ADHD-s a gyereked? Ezt tanítsd meg neki! Amit jó lett volna megtanulni gyerekként


Milyen gyakorlati dolgokat tanítsak meg az ADHD-s gyerekemnek: Ha elbeszélgetünk egy-egy ADHD-ssal, a legtöbb esetben ugyanazokat a dolgokat tartják a legproblémásabbnak a saját életükben. Általában gondjaik vannak az idő, a pénz, az energiaforrások beosztásával, nehez tudják koncentrálni a figyelmüket, nem tudják megmondani, mely feladatok a legfontosabbak. Nagyon nehezen tudnak rendet tartani, elkeverik, elveszítik a holmijukat... Ezek azonban olyan jellegzetességek, melyeket jól lehet "kezelni", vagyis megfelelő, személyre szabott módszerekkel, szokásokkal, rutinokkal jelentősen lehet javítani az egyes problémákon (a gyakoriságukon és/vagy az intenzitásukon).

A 9 leggyakoribb tévhit az ADHD-ról: Bár több tízezer embert - felnőttet és gyereket - érint az ADHD, még mindig elég keveset tudunk róla, a legtöbb embernek csak ködös elképzelései vannak arról, hogyan is "zajlik" a figyelemhiányosok élete, és sajnos nagyon sok a tévhit, a félreértés az ADHD-val kapcsolatban.







Források:








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése