2023. december 9., szombat

Blanka 14., Nóra és Ágoston 12. születésnapja

Ismét eljött december azon szombatja - december 9. - , amely december 7-e és december 15-e közé esik. Családunkban már tradíció, hogy a három gyermek együtt ünnepeli a születésnapját családi, keresztszülői körben. Azért is jelentős év 2023. év, mert Blanka 14 éves lett.

Az előkészületek rendben zajlottak:

Az előzetes igények ilyen tortákról szóltak:

Blanka lazán egy rózsaszín tortát kért, szíves 14! felirattal:

Az eredmény ilyen lett, ami nagyon tetszett Blankának:

Ágoston egyszerűen kókuszos tortát kért:

Nagyon szép és finom lett:

Nóra feladta a leckét Dórinak:

Ízletes, gyönyörű oreo-s torta lett a végeredmény:

Boldog születésnapot, gyerekek!

Blanka! A gyémánt csupán egy széndarab, amely nyomás alatt jól teljesített.

Nórika! Soha ne hagyd, hogy bárki úgy bánjon veled, mintha közönséges ragasztó lennél. Te csillámos ragasztó vagy.

Ágoston! Ha az A terv nem működik, ne aggódj, van még 25 betű, amin végig kell menned.

2023. május 13., szombat

Méz a kéményből

Esemény-nélkülinek nem nevezhető életünkben egy újabb csoda történt: méz folyt a mosókonyhánk kéményéből.  (Hagyok időt...)

De ez a méz nem volt aranyló sárga, hanem fekete volt, és jöttek vele a szorgos (szintén fekete) méhecskék is. Ennyiből  talán már kitalálható, hogy egy méhraj telepedett a használaton kívüli kéményünkbe, hogy onnan, a nyíláson át mézzel lássanak el bennünket. .

A történet néhány hete csak egypár méh megjelenésével kezdődött, amelynek nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget, csak arra nem jöttünk rá, hogy honnan érkeztek. Aztán a méhek száma napi szinten az 5-6-ról, 10-15-re nőtt, majd tegnap reggelre elérte a csúcspontját, amikor a méz is kicsorgott már a kémény-nyíláson. Mivel a méz fekete volt, nem tűnt méznek, csak tapintás és kóstolás után derült ki: ez bizony méz. (Ottó és Nóra kóstolta meg, a többiek, velem együtt, nem voltak hajlandóak ezt megtenni.)

Ilyen esetben a kéményseprők az évi egy ingyenes kéményseprésre sem jönnek ki addig, amíg a méhek nincsenek eltávolítva, ezért szakembert kell hívni, aki a méhek befogásával foglalkozik. Jobb esetben, ha például egy almafán van a méhraj, méhész fogja be őket. Jelentem, a mi esetünkben csak irtásról lehetett szó, amelyet egészségügyi gázmester végzett.

A művelet után volt mit takarítani, konkrétan teljesen ki kellett pakolni a mosókonyhát, mert minden is kormos-mézes lett.

Mert a mosókonyhának folyamatosan üzemelnie kell!

2022. december 10., szombat

Blanka 13., Nóra és Ágoston 11. születésnapja

„Ha az ünnep elérkezik, akkor ünnepelj egészen...Az ünnepet nemcsak a naptárban írják piros betűkkel...

Az ünnep a különbözés. Az ünnep a mély és varázsos rendhagyás. Az ünnep legyen ünnepies. Legyen benne tánc, virág, fiatal nők, válogatott étkek, vérpezsdítő és feledkezést nyújtó italok. S mindenekfölött legyen benne valami a régi rendtartásból, a hetedik napból, a megszakításból, a teljes kikapcsolásból, legyen benne áhítat és föltétlenség.

Az ünnep az élet rangja, felsőbb értelme. Készülj föl reá, testben és lélekben.

S nemcsak a naptárnak van piros betűs napja. Az élet elhoz másféle, láthatatlan ünnepeket is. Ilyenkor felejts el mindent, figyelj az ünnepre.”

(Márai Sándor: Füves könyv)

Az ünnep ismét elérkezett: Blanka 13 éves lett december 7-én, Nóra és Ágoston 11 évesek lesznek december 15-én.

Az előkészületek rendben zajlottak:

A közös születésnapozás évek óta hagyomány, a három torta is.

Nóra kacifántos rajzot készített a vágyott tortáról:

Blanka mousse-csokitortát kért, Ágoston oreo-os sajttortát:

Mindhárom torta óriási sikert aratott, mind küllemben, mind ízben remek volt mindegyik.

A kézműves hamburger világbajnok volt a 15 dkg-os hamburgerhússal, a házi zsemlével:

És a hatás nem maradt el:

Három gyermek beöltözve macskákkal:

Természetesen a ház kivilágítása is születésnapos:

Boldog születésnapot gyerekek!

2022. augusztus 13., szombat

Második balatoni bringakörünk - sok képpel

Idén nyáron újra nekivágtunk a balatoni bringakörnek - már sokkal több tapasztalattal, mint azt tavaly tettük. A tavalyi balatoni bringakörünk sok tekintetben különbözött a mostanitól, ugyanakkor tudtuk, hogy mit várhatunk el a gyerekektől és magunktól is. Ennek jegyében idén már nem öt, hanem hat naposra terveztük az utat, így sokkal több "pihenő" is belefért annak ellenére, hogy az egész út egyáltalán nem volt pihentető. Nem törekedtünk csúcsot javítani, sem versenyezni senkivel, csak a magunk tempójában tekerni, ha kellett, megállni enni, inni, strandolni.

Az elindulás a tervezetteknek megfelelő időben történt:

1. nap útvonala: (9,5 km + 35 km)

Szepetnekről a nagykanizsai vasútállomásra is természetesen biciklivel mentünk a 9.18-kor induló parti sebesvonatra.

Útvonal:

Balatonszentgyörgy - Balatonberény - Keszthely - Gyenesdiás - Vonyarcvashegy - Balatongyörök - Balatonederics - Szigliget

Viszonylag kényelmes tempóban értünk az első napi szálláshelyünkre, útközben ebédelni álltunk meg. Mi utunk során nem találkoztunk olyan kirívó ételárakkal (akár a tavalyihoz képest sem), amelyet sok helyen beharangoztak. Az viszont eléggé elgondolkodtatott, hogy amikor ott hagytunk kb. 15 ezer Ft-ot egy büfében ötünknek (étel, ital, jégkrém), a kulacsainkat csak pénzért tudtuk újratölteni (csapvízzel). (Nyilvánvaló, hogy a minőségi ételekért, kiszolgálásért, balatoni panorámás kilátásért többet fizettünk, de azt sem bántuk meg, mert megérte a felárat - lásd Balatonfüred, Tagore setány vagy Szigliget).

Szigligetre a szállás elfoglalása után strandra mentünk kipihenni az első nap fáradalmait:

2. nap útvonala: (33 km)

Szigliget - Badacsonytördemic - Badacsony - Badacsonytomaj - Badacsonyőrs - Ábrahámhegy - Balatonrendes - Révfülöp - Balatonszepezd - Zánka - Balatonudvari - Örvényes - Aszófő - Tihany - Balatonfüred

Ez a második nap elég húzós volt, főleg az emelkedők miatt, és azért is, mert a bicikliváltóm elkezdett kattogni, ami eléggé idegesítő volt. Nóra is nyűgös kezdett lenni, ezért megnéztünk két vasútállomást, hogy nem mehetnénk-e tovább vonattal, esetleg. Hát nem. Sem jegykiadás, sem vonat érkezésére nem lehetett számítani, így folytattuk utunkat biciklivel.

A tavalyihoz képest sok felújított kerékpár útszakasszal találkoztunk, a munkálatok még most is zajlanak, aszfaltoznak, festik az útburkolatot sok helyen. A kerékpárútra vonatkozó kitáblázások sem készültek még el teljesen, ezért találhattuk magunkat egyszer csak egy ilyen úton:

Némi kitérő után azért megtaláltuk a helyes utat, ebédelni is volt lehetőség. Meglepő módon Balatonszepezden sikerült aszalt szilvás mandulaforgácsos camembert sajtot rendelnem, ami egy strandbüfé kínálatában szerintem elég meglepő:

Útközben találtunk egy bicikliszerelő műhelyt, ahol azt mondták, hogy az én biciklim váltója javíthatatlan, igaz, hozzá sem nyúltak, csak megállapították, hogy "agyváltós". Balatonfüreden találtunk egy igazi szakembert, aki két-három jól irányzott csavarhúzással, mint egy varázsütésre megjavította a váltót. Mindezt két perc alatt, és ingyen. Ennyit a bicikliszerelő szakemberek közötti különbségről.

Délután már Balatonfüreden voltunk, amely a kedvenc helyünk, a Balaton partján. A gyerekek legendás csavaros fagyija is itt található:

Balatonfüreden találtunk egy nagyon elegáns, kicsit extrának is mondható helyet, (a Tagore sétányon minden hely extra), amellyel meg voltunk elégedve, úgy éreztük, megérdemeljük a fárasztó nap után. A gyerekeink homokoztak, amíg elkészült a vacsoránk. (Természetesen a gyerekeknek is rendeltünk.)

Balatonfüreden pezsgő az élet, nagyon sokan töltik itt a szabadságukat, hangulatos a város.

3. nap útvonala: (25 km)

Balatonfüred - Csopak - Paloznak - Alsóőrs - Balatonalmádi

A harmadik napot nagyon lazára terveztük, hogy legyen idő a túlélő-pályás Balatonalmádi strandon minél többet lenni:

Meglepő módon a balatonalmádi strandon kacsák is sétálnak:

Útközben még egy szitakötő is rászállt Nóra kezére:

Strandolás után besétáltunk Balatonalmádi központjába, ahol a gyerekek fagyival, mi sörrel pihentük ki a strandolás fáradalmait.

Blanka hennafestést kért magának:

4. nap útvonala: (23 km)

Balatonalmádi - Balatonfűzfő - Balatonkenese - Balatonakarattya - Balatonaliga - Balatonvilágos

A negyedik napot is könnyedre terveztük, leszámítva a Magaspartig vezető utat, amely mindig embert próbáló, de menni muszáj!

Utunk során sikerült Balatonkenesén találkozni nem túl kedves emberrel is, aki szóvá tette, hogy a közterületen található szederből ne szedjen Nóra, mert nincs szocializmus. Nóra tavaly is szedett azon a területen szedret, és emlékezett rá, hogy hol lesz majd. (A közterületen található szederbokor termése úgynevezett uratlan dolog, közjó, azt bárki leszedheti.) Az irigy és a rosszindulatú embereken nem lehet segíteni, így Nóra otthagyta neki azt a kb. 10 szem szedret, ami a bokron volt.

Balatonvilágos gyönyörű panorámával örvendeztetett meg bennünket:

A strandra indultunk Balatonvilágoson, miután elfoglaltuk a szállást, azonban gondban voltunk, mert valahol elhagytuk Nóra fürdőruháját, és ő nem volt hajlandó sima bugyiban fürdeni, a Blanka fürdőruhája meg óriási volt rá. A sors még aznap összehozott bennünket, egy nagyon kedves emberrel, aki a balatonvilágosi strandot üzemeltette. Ő felajánlott egy kölcsön-fürdőruhát, és a családi belépő árából is kaptunk kedvezményt. Nos, ilyen az élet, egy napon belül találkoztunk rosszindulattal és jóindulattal is, én mindig azt mondom, hogy az adott és a kapott pofonok valahol kiegyenlítik egymást... :)

Balatonvilágoson ilyen panorámánk volt a szállás erkélyéről:

Naplementénk:

A balatonvilágosi vacsorával nem volt mindenki elégedett az önkiszolgáló étterem kifőzde stílusú helyen, de mivel a társaság már nem volt hajlandó többet gyalogolni megálltunk, rendeltünk. A két lány rendesen háborgott a spagetti miatt, megkóstoltam, nem alaptalanul. Én a rántott sajttal nem tudtam mellényúlni, Ottónak is ízlett a pacal, viszont Ágoston gyros-tálja sem volt hibátlan. Hazafelé menet megígértük a McDonalds-os reggelit a gyerekeknek Siófokon... és a két lány kénytelen volt májkrémes toast-kenyeret vacsorázni a szálláson... Micsoda trauma!

5. nap útvonala: (42 km)

Balatonvilágos - Siófok - Zamárdi - Szántód - Balatonföldvár - Balatonszárszó - (Kötcse - a szállásig)

Az ötödik nap reggelét - gondolva az előző esti pocsék vacsorára - a McDonalds-ban költöttük el Siófokon, amellyel immár elégedettek voltak a gyerekek is. Ezt követően Siófokon vásároltam Nórának új fürdőruhát, hogy nyugodtan tudjon strandolni az Ezüst-parton.

Az ötödik napi szállásunk foglalása az éterben elveszett, ezért majdnem meghiúsult a teljes Balaton-kör körbetekerése. Szerencsére  - a tervezett út hetében - megmentett bennünket Judit, aki rendelkezésünkre bocsátotta Kötcsén található parasztházát, ami nagyon tetszett nekünk, tavaly már láttuk, milyen szuper.

Kötcse a nyugalom szigete, hangulatos. Valószínűleg Blanka is hangulatba jött, amikor felvette a kis fekete ruháját a boleróval, majd elkezdte talicskázni Ágostont:

Reggeli a szabadban Kötcsén:

6. nap útvonala: (56 + 11,5 km)

Kötcse - Balatonöszöd - Balatonszemes - Balatonlelle - Balatonboglár - Fonyódliget - Fonyód - Bélatelep - Balatonfenyves - Balatonmáriafürdő - Balatonberény (Balatonszentgyörgyig a vonatig még 5 km) - Nagykanizsa (vonattal) - Szepetnek

Az utolsó napon tekertünk a legtöbbet, viszont elég sík terepen. Csak jégkrémet (sört) és fagyit álltunk meg venni kétszer, plusz néhányszor inni. Szerencsére az időjárás nagyon kedvező volt a tekeréshez.

A balatonszentgyörgyi állomáson még egy jégkrém és üdítő azért belefért, bár, elég elcsigázottnak tűnik a csapat.

Hazafelé a vasútállomásról erőltetett menetben haladtunk, Ágoston lábát lehorzsolta, de azért a varázs-spray(!) tényleg csodákra képes. A varázsmanduláról és a túlélő müzli szeletekről nem is beszélve...

Sormás felől jöttünk hazafelé, igaz, így 11,5 km a távolság Szepetnekig, de legalább nincs olyan hosszú emelkedő, mint Kiskanizsa felől.

Ezeket a képeket barátaink készítették rólunk hazafelé tekerés közben:

és ők láttak el forró vacsorával is, amelyet a hátsó lépcsőre helyeztek el:

Köszönjük!

És nem utolsósorban köszönjük azoknak a kedvességét, akik nélkül ez az út nem jöhetett volna létre, azoknak, akik ellátták a macskák, a kert, a növények, a ház körüli teendőket.